Sådan undgår du ømme fødder og vabler

Lige så snart kroppen bliver sat i bevægelse, er der risiko for skader – og bliver vi siddende i sofaen, medfører det sygdom. Du er sikkert klar over, hvilken af de to veje du bør tage, hvis du gerne vil blive gammel i en sund krop, og derfor handler det om at mindske risikoen ved skader under træning. Uanset om man træner ved høj intensitet eller lav intensitet, kan der opstå irriterende gener. I denne ombæring fokuserer vi på de ting, du kan gøre for at forhindre ømme fødder, vabler og trætte ben – gener ved træning, der foregår ved lav intensitet.

Godt fodtøj kommer altid først

Først og fremmest kan man sørge for godt fodtøj, strømper i svedtransporterende materialer og tørre og rene fødder. Et par gode sko er alfa og omega, når man vil forhindre både ømme fødder og vabler, da sko med god stødabsorbering kan udsætte trætheden i fødderne. Har man set golf på fjernsynet, vil man bemærke, at de golfsko, de professionelle golfspillere har på, ikke blot er et par lærredssko med en gummisål. Her ser man ofte en lille hævning ved hælen, der sikrer, at man står stabilt og at hælen har ekstra støtte.

Her skal der gås mange kilometer uden at få trætte, ømme, varme fødder, og det sikrer man netop ved at have et par performance sko på fødderne. Golf er ikke nødvendigvis den sport, der får hjertet til at pumpe på grund af de fysiske anstrengelser med det samme, men netop fordi man skal gå lange distancer over lang tid, er det en sport, der alligevel kræver utroligt meget.

Undgå friktion og tænk fremad

Skal man for eksempel gå en lang tur, gå en pilgrimsvandring eller gå langt på ski, vil man opleve, hvordan friktion over tid kan gøre utroligt ondt. Når først vablen er opstået, kan det tage tid, før man kan begive sig ud på samme måde igen. Her tyr mange til vabelplastre, som i mange tilfælde kan mindske smerten en smule.

Det, man kan gøre for at undgå vabler, er at tænke fremad. Skal man på en lang tur enten iført vandrestøvler eller skistøvler, kan man med fordel påføre vabelplastrene før den omtalte tur. Her har man mulighed for at lade friktionen ‘overgå’ til plastret og undgå, at det er huden, der tager imod.

Giv fødderne de bedste betingelser

Har du problemer med fugtige, kolde fødder? For at undgå, at man får trætte, ømme fødder, kan man sørge for, at fødderne har de optimale betingelser, før man hopper i fodtøjet – uanset om det er sko til træning eller almindelig hverdag. Sørg for, at dine fødder er varme og tørre, og at skoene er ligeså. På denne måde slipper man for, at fødderne er kolde fra start, og man vil opleve komfort over en længere periode.

Alternativt kan man ty til åndbare sko, der hjælper med at afvikle den fugt, der opstår omkring foden. På www.skechers.dk kan man finde en lang række sko, der gør netop dét, da man via smart teknologi og gode materialer sikrer, at fugt kan transporteres væk fra foden. Skechers er kendt for altid at levere komfortabelt fodtøj, og når man skal tilbagelægge flere kilometer i Danmark eller i udlandet på storbyferie, er det vigtigt netop at prioritere komforten først.

- læs flere artikler > artikel oversigt...