Underjordisk sted på himmelflugt i besøgstal

CISTERNERNE. Fredag var sidste chance for at opleve den japanske arkitekt Hiroshi Sambuichis eventyrlige landskab i Cisternerne. Exceptionelle anmeldelser og nye samarbejder har betydet flere end 100.000 besøgende i 2017

Af Jeanette Hougaard

jhg@minby.dk

AFSLUTNING: Kyndelmisse, der fortæller os, at halvdelen af vinteren er gået, blev i Cisternerne i fredags markeret med en udsolgt koncert med Det Unge VokalEnsemble. Fredagens arrangement var samtidig afslutningen på årets anmelderroste udstilling ’The Water’ af den japanske arkitekt Hiroshi Sambuichi.

Det var dog ikke kun anmelderne, der var begejstrede for det japanske bidrag. Flere end 100.000 besøgende har taget trapperne ned under græstæppet i Søndermarken for at blive overrasket af mørket, lyset, dufte og lyde i det underjordiske univers.

Unikt underjordisk

Den japanske arkitekt, som første gang udstillede udenfor Japan, har i følge direktøren for Frederiksbergmuseerne, Astrid la Cour, i særlig grad lykkedes med opgaven i Cisternerne.

»Sambuichi har forstået at fortælle og forenkle det helt særlige ved Cisternerne. Da vi overtog Cisternerne i 2013, blev vi hurtigt klar over, at fokus for de besøgende ikke så meget gik på kunsten, men på selve stedet.

Derfor besluttede vi, at vi fremover kun ville vise noget, der tog udgangspunkt i klimaet, akustikken og arkitekturen dernede. Det har Sambuichi formået at gøre som ingen andet har kunnet,« siger hun.

Strategisk skub

Stigningen i besøgstallet, der er gået fra 15.000-20.000 besøgende i 2014 til over 100.000 i 2017 er det foreløbige resultat af et målrettet strategisk udviklingsforløb, der skal rette omverdenenes opmærksomhed omkring Cisternerne som udstillingssted. Indsatsen har båret frugt, forklarer Astrid la Cour.

»Siden 2014 har vi i Cisternerne opbygget et godt forhold til flere danske fonde og har således skabt fremgang på baggrund af fondsmidler, sponsorater og partnerskaber, ligesom det gode samarbejde med Frederiksberg Kommune og Slots- og kulturstyrelsen er central for udviklingen,« forklarer hun.

Masser af omtale

Astrid la Cour kunne i 2017 glæde sig over, at Cisternerne fik solid pressedækning i Danmark, men også internationalt i over 100 artikler i bl.a. NY Times, Wallpaper og BBC og optræder på flere internationale Top 10-oversigter over steder, man skal se i København.

Meget af forklaringen ligger i et tæt samarbejde med Wonderful Copenhagen om professionalisering af kommunikationen med internationale kulturturister og særligt omkring den digitale tilstedeværelse.

»Man kan ikke opleve det samme et andet sted end i Cisternerne. Folk har ikke kunnet regne ud, hvad de skulle opleve. Det tager fat i alle sanser og den overraskelse har folk i den grad delt på sociale medier,« siger Astrid la Cour.

Den store succes i Cisternerne placerer samlet Frederiksbergmuseerne i den øverste fjerdedel af danske museer målt på besøgstal.

- læs flere artikler > artikel oversigt...